ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ - ΠΕ 02
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.

Logo Design by FlamingText.com
 Logo Design byFlamingText.com
 ΔΩΡΗΣΕ ΜΟΝΑΔΕΣ image
 ΣΤΕΙΛΕ Π.Μ. image
 ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ CHAT image

image

ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑ

10-12-2011 έως 17-12-2013

134.981 επισκέπτες
Παρόντες χρήστες
15 χρήστες είναι συνδεδεμένοι αυτήν την στιγμή:: 0 μέλη, 0 μη ορατοί και 15 επισκέπτες

Κανένας

Περισσότεροι χρήστες υπό σύνδεση 228, στις Πεμ Φεβ 01, 2024 11:36 pm
Πρόσφατα Θέματα
» Προσλήψεις Αναπληρωτών 2017-18
από Admin Τετ Οκτ 25, 2017 1:20 pm

» Προσλήψεις αναπληρωτών 2016-17
από Admin Πεμ Απρ 27, 2017 6:29 pm

» Αιτήσεις αναπληρωτών 2017-18
από Admin Παρ Απρ 14, 2017 8:29 pm

» Προσλήψεις αναπληρωτών στην Ενισχυτική Διδασκαλία
από Admin Τρι Δεκ 13, 2016 4:36 pm

» Αιτήσεις αναπληρωτών 2016-17
από Admin Δευ Οκτ 03, 2016 6:54 pm

» δίχρονα φωνήεντα
από Admin Τετ Ιουλ 06, 2016 4:19 pm

» Προσλήψεις αναπληρωτών 2015-16
από Admin Σαβ Απρ 09, 2016 2:45 pm

» μετάφραση στα αρχαία
από coniecit Κυρ Ιαν 31, 2016 6:35 pm

ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ

ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ

ΔΙΔΕ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ
ΥΛΙΚΟ/DOWNLOAD


Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

3 απαντήσεις

Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Τρι Μάης 01, 2012 5:28 pm


Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  1860_cover-3

Λογοτεχνία Γ' Λυκείου Θεωρητικής Κατεύθυνσης: Βιβλίο Καθηγητή
Γ΄ Λυκείου
Κώστας Ακρίβος, Δ. Αρμάος, Τασούλα Καραγεωργίου, Ζωή Μπέλλα, Δήμητρα Μπεχλικούδη

Δημοσιεύθηκε 5 Σεπ 2010

Βιβλίο καθηγητή για τη Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ’ Λυκείου Θεωρητικής Κατεύθυνσης.

Το βιβλίο του Καθηγητή για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ’ τάξης του Ενιαίου Λυκείου περιλαμβάνει -ταξινομημένα κατά ενότητες που παρακολουθούν τις αντίστοιχες του Βιβλίου του Μαθητή – πλούσια βιβλιογραφία, εκτενή κριτικογραφικά αποσπάσματα, ποικίλες ερμηνευτικές προσεγγίσεις των ανθολογημένων στο βιβλίο του Μαθητή κειμένων, ειδικούς διδακτικούς στόχους, τις αναγκαίες επισημάνσεις για την υποβοήθηση του διδακτικού έργου, σχέδια διδασκαλίας, προτάσεις για τη διδακτική προσέγγιση του μαθήματος, και σε αρκετές περιπτώσεις, παράλληλα κείμενα.

Είναι ένα βιβλίο προορισμένο να αποτελέσει εργαλείο στα χέρια του Φιλολόγου που διδάσκει “Νεοελληνική Λογοτεχνία” στην Γ’ τάξη του Ενιαίου Λυκείου. Από το βιβλίο αυτό καλείται ο διδάσκων να αντλήσει το υλικό που εκείνος αξιολογεί ως χρήσιμο και να το αξιοποιήσει στη συνέχεια στη διδακτική πράξη με τρόπο που να υπηρετούνται οι ευρύτεροι στόχοι διδασκαλίας του μαθήματος.

Δεν θα ήταν ίσως άσκοπο να επισημανθεί και πάλι πως στο μάθημα της Λογοτεχνίας, το μορφωτικό αγαθό είναι πάντοτε το λογοτεχνικό κείμενο και ως εκ τούτου ο προορισμός του παρόντος βιβλίου είναι αυστηρά επικουρικός. Εξάλλου η Ιστορία της Λογοτεχνίας και η Θεωρία της Λογοτεχνίας δεν διδάσκονται ούτε εξετάζονται αυτόνομα. Στοιχεία μόνο της ιστορίας ή της θεωρίας μπορούν ενίοτε να αξιοποιηθούν διδακτικά, πάντοτε όμως στον βαθμό που έχουν μία άμεση ή έμμεση σχέση με το κείμενο και επομένως βοηθούν στην ουσιαστικότερη και γονιμότερη επικοινωνία μαζί του.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι βιβλιογραφικές αναφορές είναι ιδιαίτερα πλούσιες και οι προσφερόμενες ερμηνευτικές προσεγγίσεις των κειμένων ιδιαίτερα πολλές, συχνά ποικίλες και ενίοτε διιστάμενες. Το βιβλίο αυτό τις προσφέρει, όχι για να δημιουργήσει την υποχρέωση να χρησιμοποιηθούν οπωσδήποτε ως διδακτική ύλη, αλλά μεταξύ άλλων για να συμβάλει, κατά το δυνατό, στην ενημέρωση του επιφορτισμένου με πολλά διδακτικά βάρη φιλολόγου απαλλάσσοντάς τον από τον φόρτο κάποιων συχνά άγονων βιβλιογραφικών αναζητήσεων.

Σε κάθε περίπτωση, το βιβλίο αυτό εκπληρώνει τον στόχο του, όταν το υλικό του δεν εκτοπίζει από το κέντρο του διδακτικού ενδιαφέροντος, το κείμενο, αλλά παρέχει ιδέες και ερεθίσματα που, αξιοποιημένα κατάλληλα, γονιμοποιούν τη σχέση των μαθητών με τη Λογοτεχνία κινητοποιώντας την κρίση, την ευαισθησία και την αναγνωριστική δεκτικότητά τους.

352 σελίδες

0.9 mb

http://www.free-ebooks.gr/gre/ebook/1860


Έχει επεξεργασθεί από τον/την Admin στις Σαβ Ιουν 02, 2012 12:47 am, 1 φορά
Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Τετ Μάης 23, 2012 6:56 am

Ν. Εγγονόπουλος, «Ποίηση 1948» -Μ. Αναγνωστάκης , «Στο Νίκο Ε. …1949»

Α] Ν. Εγγονόπουλος- «Ποίηση 1948»

Βιογραφικά στοιχεία


Γεννήθηκε το 1910 και πέθανε το 1986. Το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του έζησε στην Κωνσταντινούπολη. Σπούδασε στο Παρίσι και στην Αθήνα. Στην ποίησή του συνδυάζει παραδοσιακά στοιχεία (ομοιακαταληξία, μέτρο, ρυθμό) και ελεύθερο στίχο. Είναι ένας από τους κύριους εκπροσώπους του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα.


Ανάλυση του ποιήματος


Το έτος γραφής του συγκεκριμένου ποιήματος είναι το 1948, στο αποκορύφωμα δηλαδή του εμφυλίου πολέμου. Βασικά χαρακτηριστικά αυτής της εποχής είναι ο σπαραγμός κι ο θάνατος. Είναι δηλαδή μια εποχή αντιποιητική, η ποίηση είναι πλέον μια μάταιη πολυτέλεια. Η σιωπή έχει σ’αυτήν την εποχή μεγαλύτερο νόημα από τους στίχους, αφού μπορεί να αποδώσει την τραγικότητα με έναν τρόπο απόλυτο. Ωστόσο, ο ποιητής επισημαίνει όλα τα παραπάνω επιλέγοντας να γράψει ποίηση. Εξαιτίας όμως της τραγικής κατάστασης τα ποιήματά του είναι πικρά και λίγα. Εξάλλου, πάντοτε η ποίησή του εξέραζε την πίκρα και την θλίψη του για την ιστορική πραγματικότητα που βίωσε (μικρασιατική καταστροφή, προσφυγικό, πόλεμος ’40, κατοχή, εμφύλιος).

Στο ποίημα δεν υπάρχουν καθόλου στοιχεία ρητορείας, μελοδραματισμού ή εξάρσεων. Απουσιάζουν παντελώς λυρικές εικόνες και εκφράσεις. Αντίθετα, κυριαρχεί παντού ο θάνατος. Η ποίηση υποχωρεί από σεβασμό προς το θέμα των νεκρών, και χρειάζεται μόνο για να εκφράσει τον πόνο του ποιητή. Οι εικόνες είναι απροσδόκητες και χωρίς λογική συνοχή, σαν να βρίσκονται μεταξύ πραγματικότητας και ονείρου (στοιχείο υπερρεαλισμού). Ο λόγος είναι τεμαχισμένος και η διατύπωση ελλειπτική. Αυτή η μορφή του λόγου σχετίζεται άμεσα με την εποχή του εμφυλίου πολέμου. Όπως ακριβώς η εποχή, έτσι κι ο λόγος σπαράχτηκε από το μακελειό. Έτσι το ποίημα, με τον χαμηλόφωνο και εξομολογητικό τόνο, παίρνει τη θέση μιας πένθιμης κραυγής για το ρόλο του ποιητή και της ποίησης.


Β] Μ. Αναγνωστάκης- «Στο Νίκο Ε. …1949»


Βιογραφικά στοιχεία


Ο Μανόλης Αναγνωστάκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1925 και πέθανε το 2005. Σπούδασε Ιατρική και τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης το 1986. Ανήκει στην πρώτη μεταπολεμική γενιά. Για τη γενιά του ποιητή η πολιτική και κοινωνική στράτευση ήταν από τα ουσιώδη γνωρίσματά της, και διεκδίκησαν ζωτικές αξίες όπως η ελευθερία και οι κοινωνική δικαιοσύνη.


Ανάλυση του ποιήματος


Στο ποίημα είναι έντονο το κλίμα του θανάτου. Όλες οι εικόνες μεταφέρουν το σκηνικό του εμφυλίου πολέμου: οι νεκροί σύντροφοι, οι φωνές αγωνίας, η απουσία προστασίας και ασφάλειας, η ερημιά κι η εγκατάλειψη. Η εικόνα της σημαίας που έχει τρυπήσει και σαπίσει, δίνει τη αιτία του εμφύλιου σπαραγμού: ο πόλεμος ήταν ιδεολογικός. Ωστόσο, παρά τη φρίκη και τον πόνο που ξεχειλίζουν στους στίχους του ποιήματος, ο ποιητής καταφέρνει και κρατά το μέτρο, αποφεύγοντας υπερβολές και εξεζητημένους μελοδραματισμούς. Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται για να μεταφέρουν αυτό το κλίμα είναι καθημερινές λέξεις του προφορικού λόγου, με απλό και εξομολογητικό τόνο. Οι στίχοι, όπως και στο ποίημα του Εγγονόπουλου είναι ελλειπτικοί και απουσιάζει κάθε στοιχείο λυρισμού. Στο συγκεκριμένο ποίημα σκούγεται καθαρή η φωνή του ποιητή Αναγνωστάκη. Μιλάει για το χρέος των ποιητών, οι οποίοι πρέπει να συντηρήσουν τις ιστορικές στιγμές για να μην περάσουν στη λήθη.


Γ] Παραλληλισμός των δύο κειμένων

Το ποίημα του Αναγνωστάκη είναι «απάντηση» στο ποίημα του Εγγονόπουλου. Κάτι τέτοιο αποδεικνύεται κυρίως από τον τίτλο («Στο Νίκο Ε.») και την χρονολογία (1949), αλλά και από τη θεματική σχέση την δύο ποιημάτων, δηλαδή η ποίηση σε σχέση με την ιστορική πραγματικότητα. Το ιστορικό πλαίσιο των δύο ποιημάτων ταυτίζεται (εμφύλιος πόλεμος) και η μορφή τους είναι επίσης όμοια. Και στα δύο συναντάμε ακρωτηρισμένο λόγο, με μικρούς στίχους, χωρίς στίξη, χωρίς μέτρο και ομοιοκαταληξία, για να αποδοθεί η ακρωτηριασμένη εποχή.

Ωστόσο η στάση των δύο ποιητών απέναντι στο χρέος της ποίησης ως προς την ιστορική πραγματικότητα διαφέρει. Ο Εγγονόπουλος θεωρεί την ποίηση αδύναμη να αρθρώσει το λόγο της μέσα στις αιματηρές συνθήκες του διχασμού από τον εμφύλιο σπαραγμό. Θεωρεί την ποίηση μάταιη πολυτέλεια σε τέτοιες εποχές, όπου το μόνο που ενδιαφέρει τους ανθρώπους είναι η επιβίωση. Θεωρεί τη σιωπή προτιμώτερη. Για αυτό και τα ποιήματά του είναι τόσο πικραμένα και τόσο λίγα, ίσα ίσα για να εκφράσουν αυτή την αδυναμία.

Αντίθετα, ο Αναγνωστάκης δε συμφωνεί με την άποψη της ποιητικής παραίτησης του Εγγονόπουλου. Πιο αγωνιστικός, κοντά στην «στρατευμένη» ποίηση, πιστεύει ότι η τέχνη είναι καθρέφτης της πραγματικότητας. Πιστεύει στον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη, οπότε, κατά την άποψή του, ο ποιητής πρέπει να συμμετέχει ενεργά και να καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν στην εποχή του. Για τον Αναγνωστάκη η ποιητική παραίτηση ισοδυναμεί με λιποταξία. Πιστεύει πως μόνο ο ποιητής θα μιλήσει για το θάνατο, τα ερείπια και τους εφιάλτες. Η ευαισθησία του είναι η μόνη εγγύηση για τη σωστή καταγραφή.

Ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου


1) Να εξεταστούν συγκριτικά τα δύο ποιήματα. Ποια είναι η επιλογή του Εγγονόπουλου και ποια του Αναγνωστάκη;


Απάντηση: Τα δύο ποιήματα συνιστούν ένα νοητό διάλογο ανάμεσα στους δύο ποιητές για το πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας την ποιητική λειτουργία. Στο ποίημα του Εγγονόπουλου εκφράζεται η αδυναμία της ποίησης να λειτουργήσει μέσα στις συνθήκες του εμφύλιου σπαραγμού. Στη σιωπή της ποίησης του Εγγονόπουλου, ο Αναγνωστάκης προβάλλει την καταγγελτική δύναμη της ποίησης μέσα από την απεικόνιση του δράματος.

Αν βέβαια ο Εγγονόπουλος ήθελε να μείνει πιστός στη διακήρυξή του, τότε θα έπρεπε να σιωπήσει και να μη γράψει ούτε μια ποιητική γραμμή. Το ποίημα του όμως, μέσα από τη σιωπή και την άρνηση που υποδεικνύει, αποτελεί μια θορυβώδη καταγγελία της τραγωδίας του εμφυλίου, τη διατύπωση μιας θέσης τόσο ποιητικής όσο και πολιτικής. Στην ουσία τα δύο ποιήματα έχουν το ίδιο θέμα. Μόνο που ο Αναγνωστάκης είναι περισσότερο αναλυτικός, ενώ ο Εγγονόπουλος φορτίζει τις ψυχές των αναγνωστών με τους συνεχείς διασκελισμούς. Με την τεχνική αυτή, που δεν επιτρέπει να ολοκληρωθεί το νόημα κανενός στίχου, δημιουργεί την αίσθηση της αγωνίας και του φόβου. Η πρωτοπρόσωπη σφήγηση του Εγγονόπουλου και η αναγνώριση ότι η ποίησή του στάζει πίκρα στρέφει την προσοχή του αναγνώστη στον ίδιο τον ποιητή και στο δράμα που βιώνει, καθώς το έργο του είναι η συνεχής καταγγελία, ο αγώνας. Την ίδια θέση εκφράζει κι ο Αναγνωστάκης με αντίστοιχο τρόπο: και στα δύο ποιήματα ερωτήσεις ρητορικές σε παρένθεση στρέφουν τη ματιά στον ποιητή και την ποίησή του. Η παρένθεση όμως του Αναγνωστάκη δηλώνει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που δηλώνουν οι πρώτοι στίχοι του Εγγονόπουλου. Στην αφωνία του ποιητικού λόγου του ποιητή, ο Αναγνωστάκης αντιπαραβάλλει το χρέος του ποιητή να μιλήσει, να γίνει η τέχνη του πράξη κοινωνικής και πολιτικής διαμαρτυρίας και καταγγελίας.


2) Ποια γενικά συμπεράσματα προκύπτουν για το χρέος της ποίησης απέναντι στη σύγχρονη πραγματικότητα; Ποια είναι η δική σας άποψη για το θέμα αυτό;


Απάντηση: Το συμπέρασμα που προκύπτει από τα δύο ποιήματα είναι ότι η ποίηση είναι μεν πράξη αυτόνομη, από την άλλη όμως αντλεί το περιεχόμενό της από την ιστορική πραγματικότητα. Τα θέματα που φωτίζει είναι κοινά για όλους τους ανθρώπους, ακόμα κι αν κάποιοι νόμίζουν πως δεν τους αφορούν. Ιδίως σε εποχές ταραγμένες, όπως η εποχή του εμφυλίου, η ποίηση γίνεται πράξη κοινωνικοπολιτικής διαμαρτυρίας και καταγγελίας. Επομένως, ακόμα και μέσα από τη σιωπή λειτουργεί ως έκφραση αποτροπιασμού από την πλευρά του ποιητή.

Σίγουρα η τέχνη δεν έχει ως σκοπό την ωραιοποίηση της πραγματικότητας, δεν στοχεύει μόνο στην ηρεμία του νου και της ψυχής. Κυρίως στοχεύει στην παρουσίαση της αλήθειας. Η ποίηση επομένως θα πρέπει να εμπνέει μια συγκεκριμένη στάση ζωής στον καλλιτέχνη, που είναι συνυφασμένη με την καταγγελία της τυραννίας σε όποια μορφή κι αν βρίσκεται. Ο ποιητής με λίγα λόγια δεν πρέπει να μένει στο περιθώριο των εξελίξεων, αλλά να κάνει την δική του επανάσταση μέσα από το έργο του.

http://blogs.sch.gr/stratilio/archives/2197
Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Παρ Μάης 25, 2012 9:59 am

Μελαγχολία τοῦ Ἰάσωνος Κλεάνδρου Ποιητοῦ ἐν Κομμαγηνῆ· 595 μ.Χ.(Ερμηνεία)

Ποίημα ιστορικοφανές: Έχουμε προβολή ενός ποιητικού υποκειμένου (σε άλλα ποιήματα και περισσοτέρων) μέσα σε άμεσα ή έμμεσα δηλωμένο ιστορικό πλαίσιο, χρονικό ή τοπικό, το οποίο χρησιμεύει συνήθως ως φόντο του φανταστικού επεισοδίου που σκηνοθετείται στο ποίημα.

Πραγματεύεται το θέμα της ποίησης ως νηπενθούς φαρμάκου. Εδώ το ιστορικό θέμα γίνεται αφορμή φιλοσοφικού στοχασμού, γι’ αυτό και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ψευδοϊστορικό.

Γράφτηκε πιθανώς τον Αύγουστο του 1918 και πρωτοκυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 1921.

Χωρίζεται σε δύο άνισα μέρη (στ. 1-6 και 7-9). Οι στ. 2 & 7 και 4 & 8 επαναλαμβάνονται ολικώς ή μερικώς.

Τίτλος: Η Κομμαγηνή, άλλοτε (164 π.Χ – 72 μ.Χ.) ανεξάρτητο κρατίδιο στα βορειοανατολικά της Συρίας, ήταν ως το 638 –οπότε καταλήφθηκε από τους Άραβες- τμήμα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Η χρονολογία του τίτλου τοποθετεί το μονόλογο του Ιάσωνος 53 χρόνια μετά το διαγούμισμα της Κομμαγηνής από το Χοσρόη Α’ της Περσίας, και τέσσερα χρόνια μετά τη συνθήκη ειρήνης του βυζαντινού αυτοκράτορα Μαυρικίου με το Χοσρόη Β’.

Το ποίημα πρωτογράφτηκε με τον τίτλο «Μαχαίρι». Ο πρώτος τίτλος υπογράμμιζε τη φρίκη των γηρατειών, άφηνε όμως ξεγυμνωμένη την προσωπική πληγή του ποιητή. Γι’ αυτό ο Καβάφης σπεύδει να χρεώσει τη μελαγχολία και την οδύνη στο φανταστικό ποιητή Ιάσονα Κλεάνδρου. Είναι ένας δυσανάλογα μεγάλος τίτλος με προσεκτικά τοποθετημένη στίξη, ώστε να προβάλλει τα μέρη από τα οποία απαρτίζεται, που υποστηρίζει και συμπληρώνει ποικιλοτρόπως το ποίημα· ορίζει το ιστορικό πλαίσιο και τον αφηγητή και δίνει έτσι διαχρονική ισχύ στα λεγόμενά του. Είναι ένας στίχος που θα μπορούσε να πάρει τη θέση του μέσα στο ποίημα. Είναι ένας από τους εκτενέστερους τίτλους ποιημάτων που έγραψε ποτέ ο Καβάφης. Όχι χωρίς λόγο, γιατί το ιστορικό άλλοθι αυτού του εσωτερικού μονολόγου περιορίζεται στον τίτλο, και έτσι η ταύτιση των δυο ποιητών γίνεται σχεδόν αναπόφευκτη. Το ποίημα κάλλιστα θα μπορούσε να επιγράφεται «Μελαγχολία του Κωνσταντίνου Καβάφη / ποιητού εν Αλεξανδρεία·1921 μ.Χ.». Ο Καβάφης, λοιπόν, κάνει χρήση ενός ποιητικού προσωπείου και ταυτίζεται με τον Ιάσονα Κλεάνδρου.

* Η λέξη μελαγχολία ανταποκρίνεται στην ψυχική κατάσταση του ποιητή.
* Ἰάσωνος Κλεάνδρου ποιητοῦ: το πρόσωπο είναι φανταστικό, προσωπείο του ποιητή, στο οποίο προβάλλει τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς του. Η ταύτιση ενισχύεται κι από το γεγονός ότι ο ποιητής υποδύεται έναν ποιητή. Ενισχύεται κι από το γεγονός ότι το 1918 ο Καβάφης ήταν 55 χρονών, στην ηλικία που ξεκινά η γήρανση του ανδρικού σώματος.
* ἐν Κομμαγηνῃ: Είναι ένα ανύπαρκτο πλέον κρατίδιο που συμβολίζει τη φθορά που έρχεται με το χρόνο.
* 595 μ.Χ.: το έτος είναι τυχαίο και υποδηλώνει ότι η θλίψη για τη γήρανση του σώματος και της μορφής, αλλά και η θεραπευτική δύναμη της ποίησης, είναι διαχρονική.

Ο ποιητής θα μπορούσε να εξομολογηθεί άμεσα την άσχημη ψυχολογική του κατάσταση και να παραλείψει το ιστορικό άλλοθι καθώς και το φανταστικό πρόσωπο, βάζοντας τον τίτλο «Μελαγχολία ποιητού». Δεν το κάνει όμως γιατί α) θέλει να αποστασιοποιηθεί από το δικό του πρόβλημα και να το αντιμετωπίσει πιο αντικειμενικά β) θέλει να κάνει πιο πειστική τη θέση του παρουσιάζοντας το πρόβλημά του πιο συγκεκριμένο κι αληθινό. γ) θέλει να αποκτήσει διαχρονικότητα το πρόβλημα της γήρανσης του σώματος και η θεραπευτική δύναμη της ποίησης.

Α’ μέρος (στ. 1-6) (το πρόβλημα και οι ελπίδες του Ιάσονα σχετικά με τη σωτηρία του)

Στ. 1-3: δίνεται η ψυχολογική κατάσταση του αφηγητή-ποιητή, η αιτία της «μελαγχολίας» του τίτλου: η φθορά που φέρνει στο σώμα το πέρασμα του χρόνου. Στον πρώτο στίχο έχουμε το μοτίβο των γηρατειών που τοποθετούνται στο σώμα (κορμί) και τη μορφή (πρόσωπο) του ποιητή. Στο δεύτερο στίχο υπάρχει η λέξη πληγή, που επαναλαμβάνεται άλλες δυο φορές σε καίρια σημεία του ποιήματος, ίσως γιατί είναι η χαρακτηριστικότερη μορφή φθοράς στο ανθρώπινο σώμα. Το φριχτό μαχαίρι είναι βέβαια ο χρόνος. Στον τρίτο στίχο διαφαίνεται η αδυναμία του ποιητή να παρηγορηθεί ή να υπομείνει, να συμφιλιωθεί με το χρόνο και τα αποτελέσματά του.

Στ. 4-6: αναζητά παρηγοριά, γιατρειά στην Τέχνη της Ποίησης (όχι τυχαία η χρήση των κεφαλαίων). Για τα μαγικά φάρμακα της ποίησης που κατευνάζουν τον πόνο εκλιπαρεί ο ποιητής. Η ποίηση σβήνει τον πόνο, νικά τη φθορά, συμπληρώνει το βίο (τον ευεργετικό της ρόλο βλέπουμε στον Καισαρίωνα) με τη μαγική δύναμη της Φαντασίας που συλλαμβάνει και με τη μαγική λειτουργία του Λόγου, της γλώσσας, που πραγματοποιεί τη σύλληψη. Η ποίηση φάρμακο νηπενθές ( «Νηπενθή» ονομάζεται και η δεύτερη ποιητική συλλογή του Κ. Καρυωτάκη-1921). Οι λέξεις κάπως και δοκιμές αναιρούν τη λύση παρουσιάζοντας την πρόσκαιρη και περιστασιακή. Εξάλλου οι λέξεις φάρμακα και νάρκης υποβάλλουν άμεσα στον αναγνώστη την εντύπωση της πρόσκαιρης, της μη οριστικής θεραπείας. Η ποιητική πράξη λειτουργεί σαν ναρκωτικό.

Β’ μέρος (στ. 7-9) (η τελική επίκλησή του προς την ποίηση)

Από το προηγούμενο τμήμα φάνηκε πως η ποίηση γιατρεύει τον πόνο, αλλά όχι απόλυτα (κάπως, δοκιμές). Ο ποιητής κλείνει το ποίημα επαναλαμβάνοντας με άλλα λόγια αυτή τη διαπίστωση: η ποίηση δεν επουλώνει την πληγή, αλλά ανακουφίζει από τον πόνο (να μη νοιώθεται η πληγή) που προκαλεί η πληγή από το μαχαίρι μόνο για λίγο. Δεν μπορεί να σβήσει τα σημάδια του χρόνου από το σώμα του. Ο ποιητής δεν έχει αυταπάτες και γνωρίζει πως το κακό της φύσης είναι αναπότρεπτο και αθεράπευτο. Γι’ αυτό ζητεί ένα φάρμακο παυσίπονο ( κάπως, νάρκης του άλγους δοκιμές, για λίγο, να μη νοιώθεται η πληγή).

Αυτοαναφορικός χαρακτήρας (ποίημα για την ποίηση)

Στο ποίημα αυτό ο Καβάφης εκθέτει την άποψη του για τη δύναμη της ποίησης, για τη λειτουργία της ως νηπενθούς φαρμάκου, αφού με φαντασία και λόγο υπερβαίνει την καθημερινότητα και πλάθει μορφές του κάλλους. Με λίγα λόγια, Η Μελαγχολία … είναι η θεωρία του Καβάφη για τη δύναμη της ποίησης, ενώ ο Καισαρίων η πρακτική εφαρμογή της.

Γ. Π Σαββίδης, Κ. Π. Καβάφη, Τα Ποιήματα

Γ.Π. Σαββίδης, Μικρά Καβαφικά

Στέφανος Διαλησμάς, «Ο τίτλος ως κειμενικό στοιχείο σε ποιήματα του Καβάφη»

Σωτήρης Τριβιζάς, «Μελαγχολία του Ιάσωνα Κλεάνδρου», Τομές αρ. 77-78

Πηγή: http://eirinipax.wordpress.com
Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Παρ Μάης 25, 2012 10:25 am

Ωραία θέματα σήμερα στη Λογοτεχνία.

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Δευ Αυγ 20, 2012 5:08 pm


Γ. Παυλόπουλου, “Τα αντικλείδια” (ερμηνευτικές παρατηρήσεις)
Γιάννης Παρίσης
2010

Οι ερμηνευτικές αυτές παρατηρήσεις συνιστούν μία ολοκληρωμένη προσπάθεια προσέγγισης του ποιήματος, κατάλληλη να χρησιμοποιηθεί από τον καθηγητή αλλά και το μαθητή, στο μάθημα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, στη θεωρητική κατεύθυνση της Γ΄ Λυκείου. Έχουν τη μορφή συστηματικών σημειώσεων, απόλυτα προσαρμοσμένων στις απαιτήσεις των πανελλαδικών εξετάσεων, χωρίς περιττά στοιχεία αλλά και χωρίς ελλείψεις. Στόχος τους είναι να μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον διδάσκοντα με έναν τρόπο σχετικά ελεύθερο, χωρίς να τον δεσμεύουν, και έπειτα να διαβαστούν δημιουργικά από τους μαθητές. Στόχος δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να είναι η αποστήθιση της ερμηνευτικής αυτής προσέγγισης αλλά η δημιουργική αφομοίωσή της από τους μαθητές, που θα τους οδηγήσει να συνθέσουν τις δικές τους απαντήσεις στις εξετάσεις ή σε οποιαδήποτε άλλη γραπτή δοκιμασία στη διάρκεια του σχολικού έτους.



Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Τρι Αυγ 21, 2012 10:08 am

Έχει αλλαγές σε σχέση με το παλιό;

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Τετ Αυγ 22, 2012 11:52 am

Admin αυτό που έχεις για να κατεβάσουμε είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό του 1999.Κάνω κάπου λάθος;Τα φώτα σου σε παρακαλώ.

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Τετ Αυγ 22, 2012 12:04 pm

ΙΝΩ έγραψε:Admin αυτό που έχεις για να κατεβάσουμε είναι ακριβώς το ίδιο με αυτό του 1999.Κάνω κάπου λάθος;Τα φώτα σου σε παρακαλώ.

Νομίζω ότι είναι το ίδιο....δεν είναι για κατέβασμα....μόνο για online ανάγνωση.... σε περίπτωση που κάποιος δεν έχει πάρει μαζί του το βιβλίο...

Μπορείς και να το εκτυπώσεις πατώντας πάνω αριστερά το εικονίδιο εκτύπωσης...
Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Τετ Αυγ 22, 2012 1:52 pm

Το έχω του 1999 από τον ΑΣΕΠ.Ευχαριστώ.

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Πεμ Σεπ 13, 2012 7:23 am

ΘΕΜΑ: «Αποστολή σημειώσεων στο μάθημα Νεοελληνική Λογοτεχνία (Θεωρητικής Κατεύθυνσης), Γ’ Λυκείου»

Αποστέλλονται ερμηνευτικές σημειώσεις με ηλεκτρονικό μήνυμα (e-mail) για το μάθημα της Γ΄ Λυκείου «Νεοελληνική Λογοτεχνία-Θεωρητικής κατεύθυνσης» και παρακαλούνται οι κκ. Διευθυντές για τα εξής:
1) Να εφοδιάσουν τους συναδέλφους που διδάσκουν το μάθημα με ένα αντίγραφο.
2) Να τοποθετήσουν ένα αντίγραφο στο φάκελο Σχολικών Συμβούλων ΠΕ02.

∆ηµήτριος Τζωρτζό̟ουλος
∆ρ. Φιλοσοφίας
Σχολικός Σύµβουλος ΠΕ 02
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Γ΄ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ

(∆ιδακτική και ερµηνευτική ̟παρουσίαση)
∆. Σολωµός: Κρητικός

http://dide.fth.sch.gr/ss/dg_logotexnia_c_lyk.pdf
Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Πεμ Σεπ 13, 2012 8:41 am

Admin σ'ευχαριστούμε.Πού τα βρίσκεις όλα αυτά;;

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Θέματα νεοελληνικής λογοτεχνίας

Δημοσίευση από georgia4 Πεμ Σεπ 13, 2012 11:36 am

Ευχαριστούμε πολύ admin! Very Happy

georgia4

Αριθμός μηνυμάτων : 36
Ημερομηνία εγγραφής : 24/01/2012

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Κυρ Σεπ 23, 2012 11:56 am


ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ- ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ click

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ/ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΚΡΗΤΙΚΟΣ - ΑΜΑΡΤΗΜΑ - ΟΝΕΙΡΟ - ΚΑΒΑΦΗΣ - ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ - ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ - ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ - ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ - ΙΩΑΝΝΟΥ - ΔΗΜΟΥΛΑ
Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Δευ Σεπ 24, 2012 8:52 am

Admin σ'ευχαριστούμε άλλη μια φορά . Very Happy

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Δευ Σεπ 24, 2012 8:57 am

Admin ένα βιβλίο από τα εκπαιδευτήρια Καίσαρη πού είναι;;Γιατί δεν το βρίσκω;;

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από Admin Δευ Σεπ 24, 2012 9:12 am

ΙΝΩ έγραψε:Admin ένα βιβλίο από τα εκπαιδευτήρια Καίσαρη πού είναι;;Γιατί δεν το βρίσκω;;

Στα σχολικά βοηθήματα προφανώς....

Σημ. Έχω συγκεντρώσει σε βοηθήματα και σημειώσεις ό,τι έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο από άλλους. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα εγκρίνω κιόλας, τα θεωρώ δηλ. όλα καλά.Το αφήνω στην κρίση σας... Δυστυχώς οι οικονομικές περικοπές δεν αφήνουν περιθώρια στους εκπαιδευτικούς αγοράς βοηθημάτων και αναγκαζόμαστε να καταφεύγουμε σε τέτοιες λύσεις...Από την άλλη είναι και πρακτικό το θέμα διότι δεν είναι δυνατόν ένας εκπαιδευτικός ,και μάλιστα ένας αναπληρωτής που μετακινείται κάθε χρόνο, να κουβαλάει τόσα βιβλία.Οπότε καταφεύγει στο ηλεκτρονικό...
Admin
Admin
Admin

Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 2317
Ημερομηνία εγγραφής : 05/10/2011

https://filologoi02.forumgreek.com

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.  Empty Απ: Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρ.Κατευθ.

Δημοσίευση από ΙΝΩ Δευ Σεπ 24, 2012 10:18 am

Ευχαριστώ.

ΙΝΩ

Αριθμός μηνυμάτων : 492
Ημερομηνία εγγραφής : 09/11/2011

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή

- Παρόμοια θέματα

 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης