Logo Design byFlamingText.com
ΣΤΕΙΛΕ Π.Μ.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ CHAT
ΕΠΙΣΚΕΨΙΜΟΤΗΤΑ
10-12-2011 έως 17-12-2013
134.981 επισκέπτες
Παρόντες χρήστες
24 χρήστες είναι συνδεδεμένοι αυτήν την στιγμή:: 0 μέλη, 0 μη ορατοί και 24 επισκέπτες Κανένας
Περισσότεροι χρήστες υπό σύνδεση 228, στις Πεμ Φεβ 01, 2024 11:36 pm
Πρόσφατα Θέματα
» Προσλήψεις Αναπληρωτών 2017-18από Admin Τετ Οκτ 25, 2017 1:20 pm
» Προσλήψεις αναπληρωτών 2016-17
από Admin Πεμ Απρ 27, 2017 6:29 pm
» Αιτήσεις αναπληρωτών 2017-18
από Admin Παρ Απρ 14, 2017 8:29 pm
» Προσλήψεις αναπληρωτών στην Ενισχυτική Διδασκαλία
από Admin Τρι Δεκ 13, 2016 4:36 pm
» Αιτήσεις αναπληρωτών 2016-17
από Admin Δευ Οκτ 03, 2016 6:54 pm
» δίχρονα φωνήεντα
από Admin Τετ Ιουλ 06, 2016 4:19 pm
» Προσλήψεις αναπληρωτών 2015-16
από Admin Σαβ Απρ 09, 2016 2:45 pm
» μετάφραση στα αρχαία
από coniecit Κυρ Ιαν 31, 2016 6:35 pm
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Σελίδα 1 από 1
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΕΚΤΥΠΩΣΤΕ ΤΑ ΑΡΧΕΙΑ
https://filologoi02.forumgreek.com/portal
Θέματα Ιστορίας Γενικής Παιδείας 2012
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ∆ ́ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ
ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑ∆Α Β ́)
ΤΕΤΑΡΤΗ 23 ΜΑΪΟΥ 2012
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙ∆ΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)
ΟΜΑ∆Α ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο των παρακάτω διεθνών
συμφωνιών:
α. Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου (1878)
β. Σύμφωνο Μολότοφ−Ρίμπεντροπ (1939)
γ. Συνθήκη του Μάαστριχτ (1992)
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν
γράφοντας στο τετράδιό σας τη λέξη Σωστό ή Λάθος δίπλα
στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
α. Ο Κριμαϊκός Πόλεμος έληξε με τη νίκη και τον θρίαμβο της
Ρωσίας.
β. Η Θεσσαλία παραχωρήθηκε στην Ελλάδα από την Πύλη
(1881) μετά από σύσταση του Συνεδρίου του Βερολίνου
(1878).
γ. Η Συνθήκη Ειρήνης, που υπογράφηκε στο Βουκουρέστι
την 28 η Ιουλίου / 10 η Αυγούστου 1913, κατακύρωσε την
Κρήτη στην Ελλάδα.
δ. Ο ΟΗΕ ιδρύθηκε αμέσως μετά τη λήξη του Α ́ Παγκοσμίου
Πολέμου.
ε. Μετά την κατάληψη της εξουσίας από τους
Μπολσεβίκους (Οκτώβριος 1917) ο Λένιν ευνοούσε την
ειρήνη για λόγους εσωτερικούς.
Μονάδες 10
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΘΕΜΑ Β1
Να παρουσιάσετε τη διαμάχη μεταξύ Υψηλάντη και Φιλικών
αφενός και των προκρίτων της Πελοποννήσου αφετέρου,
καθώς και τις επιδιώξεις των δύο αυτών παρατάξεων κατά
το πρώτο έτος της Ελληνικής Επανάστασης.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β2
Να αναφέρετε τα τεχνολογικά μέσα, τα οποία
χρησιμοποιήθηκαν από τους δύο αντιπάλους συνασπισμούς
κατά τον Α ́ Παγκόσμιο Πόλεμο, και να προσδιορίσετε τον ρόλο
τους στη διεξαγωγή του.
Μονάδες 10
ΟΜΑ∆Α ∆ΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Αξιοποιώντας τα στοιχεία που περιέχονται στα κείμενα που
σας δίνονται και με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, να
παρουσιάσετε τις κατευθυντήριες γραμμές της ελληνικής
εξωτερικής πολιτικής μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης και την
πορεία υλοποίησής τους μέχρι το 1932.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
[O Bενιζέλος αναλύει τις κατευθυντήριες γραμμές της
εξωτερικής του πολιτικής]
«Ἡ πολιτική αὐτή συνίστατο πρῶτον εἰς τήν ἀποκατάστασιν
σχέσεων μέ τήν Μεγάλην Μεσογειακήν ∆ύναμιν, τήν γείτονά μας
Ἰταλίαν, σχέσεων ὅσον εἶναι δυνατόν ἐγκαρδίων καί ἀναλόγων μέ
ἐκείνας, τάς ὁποίας ἔχει ἡ Ἑλλάς ἐπί ἕνα ὅλον αἰῶνα μέ τήν Γαλλίαν
καί Ἀγγλίαν. ∆ευτέρα βάσις τῆς εξωτερικῆς μας πολιτικῆς ἦτο νά
ἐκκαθαρίσωμεν τάς διαφοράς μας ὄχι μόνο μέ τήν Γιουγκοσλαβίαν,
ἐξ ἀφορμῆς τῆς Σερβικῆς ζώνης τῆς Θεσσαλονίκης, ἀλλά καί μέ τήν
Τουρκίαν καί μετά ταύτην μέ τήν Βουλγαρίαν καί τήν Ἀλβανίαν,
διότι συμφέρον ἡμῶν ἦτο νά φθάσωμεν, ἄν ἦτο δυνατόν, καί μέ αὐτά
τά κράτη εἰς μίαν πλήρη ἐκκαθάρισιν τοῦ παρελθόντος καί τήν
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ἵδρυσιν στενῶν σχέσεων φιλίας, μολονότι ἡ φιλία μας μέ τάς δύο
τελευταίας γειτονικάς χώρας ἤρχετο εἰς δευτέραν μοίραν. Τρίτη
βάσις ἦτο ἡ ἐπιμελής ἀποφυγή τῆς ἐξαρτήσεώς μας ἀπό οἱονδήποτε
ἐκ τῶν συνδυασμῶν τῶν Μεγάλων ∆υνάμεων· καί δή ἐκείνων, αἵτινες
ἐζήτουν νά ἀσκοῦν ἐπιρροήν εἰς τά Βαλκάνια, εἰς τρόπον ὥστε, ἄν
θά εἶχε ἡ ἀνθρωπότης τήν δυστυχίαν νά ἴδῃ καί πάλιν
ἐκρηγνυόμενον ἕνα μεγάλον πόλεμον, νά μή παρασυρθῶμεν καί ἡμεῖς
εἰς αὐτόν ὑποχρεωτικῶς ὡς ἐκ τοῦ συνδέσμου, τόν ὁποῖον θα εἴχομεν
μέ τόν ἕνα τῶν διαμαχομένων».
Κ. Σβολόπουλος, Ἡ Ἑλληνική Ἐξωτερική Πολιτική, 1900−1945, Ἀθήνα:
Βιβλιοπωλεῖον τῆς «Ἑστίας», 41997, σ. 212.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
[Το ευρωπαϊκό όραμα του Βενιζέλου]
[...] «Η ελληνική κυβέρνηση χαιρετίζει με τη μεγαλύτερη ικανοποίηση
την ιδέα της ενότητας των λαών της Ευρώπης· προκειμένου να
διασκεδαστεί κάθε ανησυχία, το εγχείρημα οφείλει να αναληφθεί
στα πλαίσια της διεθνούς οργάνωσης και να σεβαστεί την εθνική
κυριαρχία των κρατών· η ευρωπαϊκή ένωση, κάτω από ανάλογες
συνθήκες, όχι μόνον δεν θα οδηγήσει στην εξασθένηση αλλά και θα
συμβάλει στην ενίσχυση «της Ευρώπης των πατρίδων»· τα
ευρωπαϊκά κράτη θα εξασφαλίσουν σημαντικά πλεονεκτήματα όχι
μόνο στον οικονομικό, αλλά και στον πολιτικό τομέα· η εξέλιξη προς
την ομοσπονδιοποίηση οφείλει να επιχειρηθεί με ιδιαίτερη προσοχή
και με προϋπόθεση την πίστωση χρόνου».
Κ. Σβολόπουλος, Ελευθέριος Βενιζέλος. ∆ώδεκα Μελετήματα, Αθήνα:
Ελληνικά Γράμματα, 1999, σ. 226-227.
ΘΕΜΑ ∆1
Αντλώντας στοιχεία από τα κείμενα που σας δίνονται και με βάση
τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφερθείτε στις διαφωνίες και τις
ρυθμίσεις των συμμάχων – νικητών του Βʹ Παγκοσμίου Πολέμου από
το 1945 ως το 1949 σχετικά με το μέλλον της Ανατολικής Ευρώπης
(μονάδες 10) και της Γερμανίας (μονάδες 15).
Μονάδες 25
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
[Εγκαθίδρυση φιλοσοβιετικών καθεστώτων
στην Ανατολική Ευρώπη]
[...] Σταδιακά, σε διαφορετικά χρονικά σημεία σε κάθε
χώρα της Ανατολικής Ευρώπης, οι Σοβιετικοί εγκατέστησαν
φιλικές προς αυτούς κυβερνήσεις, [...] σταθεροποιώντας
κομμουνιστικά καθεστώτα: στη Ρουμανία τον Νοέμβριο του
1946, στην Πολωνία τον Ιανουάριο του 1947, στην Ουγγαρία
τον Αύγουστο του 1947 [...]. Στα τέλη του 1947, μόνον στην
Τσεχοσλοβακία (όπου στις ελεύθερες εκλογές του Μαΐου
1946 το κομμουνιστικό κόμμα έλαβε το 38% των ψήφων)
εξακολουθούσε να επιβιώνει κυβέρνηση με τη συμμετοχή
αστικών πολιτικών δυνάμεων, και εκεί όμως κρίσιμα
υπουργεία και τομείς της διοίκησης (οι ένοπλες δυνάμεις, οι
δυνάμεις ασφαλείας) ελέγχονταν από τους κομμουνιστές.
Ε. Χατζηβασιλείου, Εισαγωγή στην ιστορία του μεταπολεμικού
κόσμου, [Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία 5], Αθήνα: Εκδόσεις
Πατάκη, 9 2008, σ. 84.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
[Το συμμαχικό Συμβούλιο Ελέγχου στη Γερμανία]
[...] Για τη Γερμανία που ακόμα αντιστεκόταν, η
απόφαση των τριών ήταν η χωρίς όρους παράδοση. Στην
κατεχόμενη Γερμανία κυριαρχία θα ασκούσαν οι δυνάμεις
κατοχής των τριών μεγάλων νικητών με όργανο το
Συμβούλιο Ελέγχου. Οι αποφάσεις του συμβουλίου έπρεπε
να λειτουργούν με ομοφωνία, διαφορετικά κάθε ζώνη
επιρροής θα λειτουργούσε με τις δικές της αποφάσεις. Ο
Ρούζβελτ θεώρησε σκόπιμο να ανατεθεί και μια ζώνη
επιρροής στους Γάλλους. Ο Στάλιν αντέδρασε στην πρόταση
αυτή, διότι δεν ήθελε ακόμα ένα μέλος στο Συμβούλιο
Ελέγχου, όμως μπροστά στην επιμονή των δύο άλλων και
επειδή είχε εξασφαλίσει τον έλεγχο της Πολωνίας,
αποφάσισε να υποχωρήσει.
Θ. Βερέμης, Εφημ. Η Καθημερινή, Κυριακή 10 Ιουλίου 2011, σ. 26.
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΚΕΙΜΕΝΟ Γ
[∆ιενέξεις των Συμμάχων για το μέλλον της Γερμανίας]
Το κύριο αντικείμενο της διένεξης των Σοβιετικών με
τους ∆υτικούς έμοιαζε να είναι η Γερμανία [...]. Από τις
αρχές του 1946 οι απόψεις των πρώην συμμάχων για το θέμα
εμφανίζονται διαμετρικά αντίθετες. Η ΕΣΣ∆, που είχε
υποστεί τα πάνδεινα από τη γερμανική εισβολή και φοβόταν
μήπως οι Αμερικανοί αξιοποιήσουν τη στρατιωτική υπεροχή
που τους πρόσφερε η αποκλειστική κατοχή ατομικών όπλων
με σκοπό να διαλύσουν το «προλεταριακό κράτος» (κάτι
που κανένας δεν σκεφτόταν σοβαρά στις Ηνωμένες
Πολιτείες), επιδόθηκε συστηματικά στη διάλυση των
εργοστασίων της ζώνης που έλεγχε, για να ενισχύσει τη δική
της οικονομική ανόρθωση και να πετύχει τη μακρόχρονη
εξασθένηση του παλιού της εχθρού. Απεναντίας οι
Αμερικανοί και οι Βρετανοί, που πίστευαν ότι μια Γερμανία
φτωχή, δυσαρεστημένη και απογυμνωμένη από ηγετικά
στελέχη θα πιανόταν πιο εύκολα στο δόκανο του
κομμουνισμού, έδωσαν γρήγορα τέλος στην πολιτική της
αποβιομηχάνισης και των αντιναζιστικών εκκαθαρίσεων.
S. Berstein και P. Milza, Ιστορία της Ευρώπης, τ. 3: ∆ιάσπαση και
Ανοικοδόμηση της Ευρώπης, 1919 έως σήμερα, Αθήνα:
Αλεξάνδρεια, 1997, σ. 175-176.
Ο∆ΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία,
εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων
αμέσως μόλις σας παραδοθούν. ∆εν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη
σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο
και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό.
5. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. ∆ιάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.30 π.μ.
KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
https://filologoi02.forumgreek.com/portal
Θέματα Ιστορίας Γενικής Παιδείας 2012
ΑΡΧΗ 1ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ ́ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ∆ ́ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ
ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑ∆Α Β ́)
ΤΕΤΑΡΤΗ 23 ΜΑΪΟΥ 2012
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙ∆ΕΙΑΣ: ΙΣΤΟΡΙΑ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙ∆ΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)
ΟΜΑ∆Α ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο των παρακάτω διεθνών
συμφωνιών:
α. Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου (1878)
β. Σύμφωνο Μολότοφ−Ρίμπεντροπ (1939)
γ. Συνθήκη του Μάαστριχτ (1992)
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν
γράφοντας στο τετράδιό σας τη λέξη Σωστό ή Λάθος δίπλα
στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
α. Ο Κριμαϊκός Πόλεμος έληξε με τη νίκη και τον θρίαμβο της
Ρωσίας.
β. Η Θεσσαλία παραχωρήθηκε στην Ελλάδα από την Πύλη
(1881) μετά από σύσταση του Συνεδρίου του Βερολίνου
(1878).
γ. Η Συνθήκη Ειρήνης, που υπογράφηκε στο Βουκουρέστι
την 28 η Ιουλίου / 10 η Αυγούστου 1913, κατακύρωσε την
Κρήτη στην Ελλάδα.
δ. Ο ΟΗΕ ιδρύθηκε αμέσως μετά τη λήξη του Α ́ Παγκοσμίου
Πολέμου.
ε. Μετά την κατάληψη της εξουσίας από τους
Μπολσεβίκους (Οκτώβριος 1917) ο Λένιν ευνοούσε την
ειρήνη για λόγους εσωτερικούς.
Μονάδες 10
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΘΕΜΑ Β1
Να παρουσιάσετε τη διαμάχη μεταξύ Υψηλάντη και Φιλικών
αφενός και των προκρίτων της Πελοποννήσου αφετέρου,
καθώς και τις επιδιώξεις των δύο αυτών παρατάξεων κατά
το πρώτο έτος της Ελληνικής Επανάστασης.
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Β2
Να αναφέρετε τα τεχνολογικά μέσα, τα οποία
χρησιμοποιήθηκαν από τους δύο αντιπάλους συνασπισμούς
κατά τον Α ́ Παγκόσμιο Πόλεμο, και να προσδιορίσετε τον ρόλο
τους στη διεξαγωγή του.
Μονάδες 10
ΟΜΑ∆Α ∆ΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Αξιοποιώντας τα στοιχεία που περιέχονται στα κείμενα που
σας δίνονται και με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, να
παρουσιάσετε τις κατευθυντήριες γραμμές της ελληνικής
εξωτερικής πολιτικής μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης και την
πορεία υλοποίησής τους μέχρι το 1932.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
[O Bενιζέλος αναλύει τις κατευθυντήριες γραμμές της
εξωτερικής του πολιτικής]
«Ἡ πολιτική αὐτή συνίστατο πρῶτον εἰς τήν ἀποκατάστασιν
σχέσεων μέ τήν Μεγάλην Μεσογειακήν ∆ύναμιν, τήν γείτονά μας
Ἰταλίαν, σχέσεων ὅσον εἶναι δυνατόν ἐγκαρδίων καί ἀναλόγων μέ
ἐκείνας, τάς ὁποίας ἔχει ἡ Ἑλλάς ἐπί ἕνα ὅλον αἰῶνα μέ τήν Γαλλίαν
καί Ἀγγλίαν. ∆ευτέρα βάσις τῆς εξωτερικῆς μας πολιτικῆς ἦτο νά
ἐκκαθαρίσωμεν τάς διαφοράς μας ὄχι μόνο μέ τήν Γιουγκοσλαβίαν,
ἐξ ἀφορμῆς τῆς Σερβικῆς ζώνης τῆς Θεσσαλονίκης, ἀλλά καί μέ τήν
Τουρκίαν καί μετά ταύτην μέ τήν Βουλγαρίαν καί τήν Ἀλβανίαν,
διότι συμφέρον ἡμῶν ἦτο νά φθάσωμεν, ἄν ἦτο δυνατόν, καί μέ αὐτά
τά κράτη εἰς μίαν πλήρη ἐκκαθάρισιν τοῦ παρελθόντος καί τήν
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ἵδρυσιν στενῶν σχέσεων φιλίας, μολονότι ἡ φιλία μας μέ τάς δύο
τελευταίας γειτονικάς χώρας ἤρχετο εἰς δευτέραν μοίραν. Τρίτη
βάσις ἦτο ἡ ἐπιμελής ἀποφυγή τῆς ἐξαρτήσεώς μας ἀπό οἱονδήποτε
ἐκ τῶν συνδυασμῶν τῶν Μεγάλων ∆υνάμεων· καί δή ἐκείνων, αἵτινες
ἐζήτουν νά ἀσκοῦν ἐπιρροήν εἰς τά Βαλκάνια, εἰς τρόπον ὥστε, ἄν
θά εἶχε ἡ ἀνθρωπότης τήν δυστυχίαν νά ἴδῃ καί πάλιν
ἐκρηγνυόμενον ἕνα μεγάλον πόλεμον, νά μή παρασυρθῶμεν καί ἡμεῖς
εἰς αὐτόν ὑποχρεωτικῶς ὡς ἐκ τοῦ συνδέσμου, τόν ὁποῖον θα εἴχομεν
μέ τόν ἕνα τῶν διαμαχομένων».
Κ. Σβολόπουλος, Ἡ Ἑλληνική Ἐξωτερική Πολιτική, 1900−1945, Ἀθήνα:
Βιβλιοπωλεῖον τῆς «Ἑστίας», 41997, σ. 212.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
[Το ευρωπαϊκό όραμα του Βενιζέλου]
[...] «Η ελληνική κυβέρνηση χαιρετίζει με τη μεγαλύτερη ικανοποίηση
την ιδέα της ενότητας των λαών της Ευρώπης· προκειμένου να
διασκεδαστεί κάθε ανησυχία, το εγχείρημα οφείλει να αναληφθεί
στα πλαίσια της διεθνούς οργάνωσης και να σεβαστεί την εθνική
κυριαρχία των κρατών· η ευρωπαϊκή ένωση, κάτω από ανάλογες
συνθήκες, όχι μόνον δεν θα οδηγήσει στην εξασθένηση αλλά και θα
συμβάλει στην ενίσχυση «της Ευρώπης των πατρίδων»· τα
ευρωπαϊκά κράτη θα εξασφαλίσουν σημαντικά πλεονεκτήματα όχι
μόνο στον οικονομικό, αλλά και στον πολιτικό τομέα· η εξέλιξη προς
την ομοσπονδιοποίηση οφείλει να επιχειρηθεί με ιδιαίτερη προσοχή
και με προϋπόθεση την πίστωση χρόνου».
Κ. Σβολόπουλος, Ελευθέριος Βενιζέλος. ∆ώδεκα Μελετήματα, Αθήνα:
Ελληνικά Γράμματα, 1999, σ. 226-227.
ΘΕΜΑ ∆1
Αντλώντας στοιχεία από τα κείμενα που σας δίνονται και με βάση
τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφερθείτε στις διαφωνίες και τις
ρυθμίσεις των συμμάχων – νικητών του Βʹ Παγκοσμίου Πολέμου από
το 1945 ως το 1949 σχετικά με το μέλλον της Ανατολικής Ευρώπης
(μονάδες 10) και της Γερμανίας (μονάδες 15).
Μονάδες 25
ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΚΕΙΜΕΝΟ Α
[Εγκαθίδρυση φιλοσοβιετικών καθεστώτων
στην Ανατολική Ευρώπη]
[...] Σταδιακά, σε διαφορετικά χρονικά σημεία σε κάθε
χώρα της Ανατολικής Ευρώπης, οι Σοβιετικοί εγκατέστησαν
φιλικές προς αυτούς κυβερνήσεις, [...] σταθεροποιώντας
κομμουνιστικά καθεστώτα: στη Ρουμανία τον Νοέμβριο του
1946, στην Πολωνία τον Ιανουάριο του 1947, στην Ουγγαρία
τον Αύγουστο του 1947 [...]. Στα τέλη του 1947, μόνον στην
Τσεχοσλοβακία (όπου στις ελεύθερες εκλογές του Μαΐου
1946 το κομμουνιστικό κόμμα έλαβε το 38% των ψήφων)
εξακολουθούσε να επιβιώνει κυβέρνηση με τη συμμετοχή
αστικών πολιτικών δυνάμεων, και εκεί όμως κρίσιμα
υπουργεία και τομείς της διοίκησης (οι ένοπλες δυνάμεις, οι
δυνάμεις ασφαλείας) ελέγχονταν από τους κομμουνιστές.
Ε. Χατζηβασιλείου, Εισαγωγή στην ιστορία του μεταπολεμικού
κόσμου, [Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία 5], Αθήνα: Εκδόσεις
Πατάκη, 9 2008, σ. 84.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β
[Το συμμαχικό Συμβούλιο Ελέγχου στη Γερμανία]
[...] Για τη Γερμανία που ακόμα αντιστεκόταν, η
απόφαση των τριών ήταν η χωρίς όρους παράδοση. Στην
κατεχόμενη Γερμανία κυριαρχία θα ασκούσαν οι δυνάμεις
κατοχής των τριών μεγάλων νικητών με όργανο το
Συμβούλιο Ελέγχου. Οι αποφάσεις του συμβουλίου έπρεπε
να λειτουργούν με ομοφωνία, διαφορετικά κάθε ζώνη
επιρροής θα λειτουργούσε με τις δικές της αποφάσεις. Ο
Ρούζβελτ θεώρησε σκόπιμο να ανατεθεί και μια ζώνη
επιρροής στους Γάλλους. Ο Στάλιν αντέδρασε στην πρόταση
αυτή, διότι δεν ήθελε ακόμα ένα μέλος στο Συμβούλιο
Ελέγχου, όμως μπροστά στην επιμονή των δύο άλλων και
επειδή είχε εξασφαλίσει τον έλεγχο της Πολωνίας,
αποφάσισε να υποχωρήσει.
Θ. Βερέμης, Εφημ. Η Καθημερινή, Κυριακή 10 Ιουλίου 2011, σ. 26.
ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙ∆ΑΣ –Γ ́ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ∆ ́ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΚΕΙΜΕΝΟ Γ
[∆ιενέξεις των Συμμάχων για το μέλλον της Γερμανίας]
Το κύριο αντικείμενο της διένεξης των Σοβιετικών με
τους ∆υτικούς έμοιαζε να είναι η Γερμανία [...]. Από τις
αρχές του 1946 οι απόψεις των πρώην συμμάχων για το θέμα
εμφανίζονται διαμετρικά αντίθετες. Η ΕΣΣ∆, που είχε
υποστεί τα πάνδεινα από τη γερμανική εισβολή και φοβόταν
μήπως οι Αμερικανοί αξιοποιήσουν τη στρατιωτική υπεροχή
που τους πρόσφερε η αποκλειστική κατοχή ατομικών όπλων
με σκοπό να διαλύσουν το «προλεταριακό κράτος» (κάτι
που κανένας δεν σκεφτόταν σοβαρά στις Ηνωμένες
Πολιτείες), επιδόθηκε συστηματικά στη διάλυση των
εργοστασίων της ζώνης που έλεγχε, για να ενισχύσει τη δική
της οικονομική ανόρθωση και να πετύχει τη μακρόχρονη
εξασθένηση του παλιού της εχθρού. Απεναντίας οι
Αμερικανοί και οι Βρετανοί, που πίστευαν ότι μια Γερμανία
φτωχή, δυσαρεστημένη και απογυμνωμένη από ηγετικά
στελέχη θα πιανόταν πιο εύκολα στο δόκανο του
κομμουνισμού, έδωσαν γρήγορα τέλος στην πολιτική της
αποβιομηχάνισης και των αντιναζιστικών εκκαθαρίσεων.
S. Berstein και P. Milza, Ιστορία της Ευρώπης, τ. 3: ∆ιάσπαση και
Ανοικοδόμηση της Ευρώπης, 1919 έως σήμερα, Αθήνα:
Αλεξάνδρεια, 1997, σ. 175-176.
Ο∆ΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία,
εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων
αμέσως μόλις σας παραδοθούν. ∆εν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη
σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο
και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό.
5. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. ∆ιάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.30 π.μ.
KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙ∆ΕΣ
Απ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Αθήνα, 23 Μαΐου 2012
Οι θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων για τα θέματα της
Ιστορίας Γενικής Παιδείας
Των Πανελληνίων Εξετάσεων Γ΄ Τάξης Ημερησίου και Δ΄Τάξης
Εσπερινού Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
Τα θέματα των εξετάσεων της Ιστορίας Γενικής Παιδείας είναι διατυπωμένα
με σαφήνεια, παρουσιάζουν αυξημένο βαθμό δυσκολίας με ιδιαίτερη έμφαση στα μεταπολεμικά γεγονότα.
Στην Πρώτη Ομάδα, και ειδικά για το θέμα Α1, οι απαντήσεις βρίσκονται στις
αντίστοιχες σελίδες του σχολικού εγχειριδίου: α. Συνθήκη Αγίου Στεφάνου, σελ. 63-65, β. Σύμφωνο Μολότωφ-Ρίμπεντροπ, σ. 113 και γ. Συνθήκη του Μάαστριχτ, σ.156
Στο θέμα Α2 οι προτάσεις β., δ. και ε. είναι σωστές και οι α., γ. είναι
λανθασμένες.
Στο θέμα Β1 η απάντηση περιέχεται στη σελ. 30.
Το θέμα Β2 είναι αυξημένης δυσκολίας και η απάντησή του βρίσκεται στη σελ. 79.
Από τα θέματα της Δεύτερης Ομάδας, το Γ1 βασίζεται σε πληροφορίες που
βρίσκονται στις σελ. 102 και 103 του βιβλίου.
Οι πηγές επιλέγονται με πολιτικά και ιδεολογικά κριτήρια, με αποτέλεσμα οι πρόσθετες πληροφορίες, με σκοπό τη σύνθεση, να έχουν μια συγκεκριμένη διάσταση.
Το θέμα Δ1 βασίζεται σε ιστορικές πληροφορίες, που βρίσκονται στη σελ.
143, αλλά η επιλογή των κειμένων γίνεται από δευτερογενείς πηγές και η εξαγωγή των συμπερασμάτων έχει ιδεολογική απόχρωση, χωρίς να υπάρχει ισχυρή τεκμηρίωση από πρωτογενείς πηγές.
Τέλος, επισημαίνουμε ότι τα θέματα παρουσιάζουν δυσκολίες στο
περιεχόμενό τους και περιορίζουν τη σκέψη του μαθητή, χωρίς να αφήνουν
περιθώρια στον υποψήφιο, για καλύτερη επεξεργασία του θέματος, κριτικά και δημιουργικά.
Από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων
Παρόμοια θέματα
» ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΤΕΥΘ. - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
» ΑΡΧΑΙΑ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
» Ν.ΓΛΩΣΣΑ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
» ΛΑΤΙΝΙΚΑ-ΘΕΜΑΤΑ-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ/σχόλιο για την παρατήρηση Γ2γ
» ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΠΑΛ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
» ΑΡΧΑΙΑ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
» Ν.ΓΛΩΣΣΑ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
» ΛΑΤΙΝΙΚΑ-ΘΕΜΑΤΑ-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ/σχόλιο για την παρατήρηση Γ2γ
» ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΕΠΑΛ - ΘΕΜΑΤΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης